Arisztotelész (i. e. 384-222) = RETORIKA = Hármas egység:

bevezetés – tárgyalás – befejezés

1. Bevezetés (princípium) – megalapozza a sikert!

  1. Cím (alcímek) → ÜZENET
  2. A „jóindulat” felkeltése! (captatio benevolentia)
    • hívó mondat (LEAD)
    • figyelem a téma és az előadó iránt („Hölgyeim, ne reménykedjenek”) – pozitív indítás: miért lesz ez jó… /kb. 5%, 2-3 mondat
  3. Indítás
    • a témára koncentrált kapcsolat megteremtése (események felidézése, kérdések
    • előrevetítés (anticipatio): mi az előadás célja?  ÜZENET;  miről lesz szó? („Azért gyűltünk össze…”)

2.    Tárgyalás (tractatio)

A témakör:

  1. A témakör kifejtése (narratio) →ÜZENET
  2. Érvelés (argumentatio)
    • bizonyítás (confimatio)
    • cáfolás (refutatio)
  3. Illusztráció
    • példák
    • szemléltetés
  4. Kapcsolattartás
    • reagálás (szöveg és nonverbális kommunikáció összhangja)
      /pl. szemkontaktus, pásztázó tekintet/
  5. Részösszefoglaló
    • β, γ … stb. témakörök

3.    Befejezés (perotatio, epilógus)

  1. Összefoglaló ismétlés
  2. Következtetés → ÜZENET
  3. Feladatok meghatározása
  4. Értelmi-érzelmi egyensúly megteremtése (pozitív hatás) → ÜZENET
  5. Hangsúlyos, lendületes záró mondat (egyértelműen VÉGE) →ÜZENET 

III. (Iskolai) Kiselőadás

1. Kiselőadás jellemzői:

  • egy megadott vagy választott témának, egy viszonylag önálló részkérdésével foglalkozik
  • mindig a jelenlévőkhöz szól, akik a téma:
    • iránt érdeklődnek
    • bizonyos mértékig ismerői is
  • előkészítő, leírható, illusztrálható
  • elmondása rendszerint szabadon

2. Kiselőadás típusai (célja):

  • új eredményeket bemutató előadás
  • valamilyen ismereteket összefoglaló előadás
  • bírálat (recenzió)

3. Kiselőadás változatai:

  • tudományos (konferencia, szekció)
  • ISKOLAI

4. Kiselőadás lényege:

  • hosszabb felelet
  • a tananyag egy nagyobb, kerek egészének kifejtése
  • a diák (viszonylag) hosszabb idő alatt, tudatosan, önállóan készülhet fel

5. Kiselőadás forrása:

  • tankönyv
  • tanári magyarázat
  • önálló munka (kiegészítő kutatás, a tankönyvhöz hozzáolvasott szakirodalom, cikkek stb.)

6. Kiselőadás közönsége:

  • tanár (aki előtt a diák számot ad felkészültségéről)
  • osztálytársak (akik számára többletinformációt és/vagy ismeretanyagot közvetít)

7. Kiselőadás szerkezeti felépítés:

Bevezetés

  • a „jóindulat” felkeltése
  • a kapott feladat körvonalazása
  • a forrás(ok) megnevezése

Tárgyalás (lásd ea.!)

  • a témakör kifejtése (nézetek, események, adatok, kommentár, megjegyzések, önálló vélemény)

Befejezés

  • összefoglalás
  • értékelés

8. Kiselőadás előadásmódja:

  • reproduktív
  • vázlat alapján
  • (lehetőleg) szabadon

9. Kiselőadás ideje:

  • 5-15 perc + lehetőség a kérdésekre, válaszokra