3. Szponzorálás

Két fél közötti üzleti kapcsolat, amelynek során az egyik fél vagy pénzt vagy terméket vagy más anyagi javakat, illetve szolgáltatást bocsát rendelkezésre (cserébe: image)

A másik fél lehet egyén, szervezet vagy esemény, amely cserébe társulási lehetőségeket, együttműködést, illetve bizonyos jogokat nyújt, így a szponzor kereskedelmi előnyökhöz juthat, gazdasági HASZONHOZ JUTHAT.
→ nem támogatás!!!! 

Jellemzői: 

  • kétoldali üzlet (nyerő-nyerő), amelyek során teljesítéseket és ellentételezéseket végeznek (szerződés)
  • komplex tevékenység (remix(?), kommix+többi)
  • nem kereskedelmi szituációban szólítja meg a célcsoportot
  • az ember „védekezik” a reklám ellen
  • lehetőségeket nyújt a reklámkorlátozások, tilalmak áthidalására (alkohol, cigi…)
  • kellemes környezetben, szabadidőben szólít
  • ált. hosszú távú kapcsolatok (Coca-Cola – olimpia 1928-től) 

Főbb területei: 

  • sport (az összes szponzoráció kb. 70-75%-a)
  • kultúra (10-15%) + sajtó (10-12%) + szociális 

4. Lobbizás

Komoly hatalmi helyzetben lévő döntéshozók véleményének befolyásolása.

  • Törvényes!!! Nem korrupció!!! 

5. Személyes eladás (Personal Selling) 

Egy vagy több reménybeli vevővel folytatott kapcsolatfelvétel, társalgás közbeni árubemutató, illetve eladási szándék 

  • Középpontban: eladó, ügynök, disztribútor

Pl.: vásár, kiállítás, értékesítési bemutató, ügynöki áruminta, hálózati értékesítés (MLM)

Folyamata (szakaszai): 

  • előkészületek (a termék pozitív/negatív megismerése)
  • lehetséges vásárlók azonosítása/osztályozása
  • termékbemutatók programozása
  • vásárlói szokások, motivációk megismerése
  • termékprezentáció
  • észrevételek, kifogások kezelése
  • rendelésfelvétel – termékátadás
  • értékesítést követő vevőkapcsolatok ápolása 

6. Vásár és kiállítás 

Fogalma:

Vásár: időszakosan tartott, nagyszámú résztvevőre és látogatóra számító piac jellegű rendezvény, amely egy vagy több gazdasági ágazat árukínálatát nyújtja.

Kiállítás: termékek, művészeti alkotások stb. nyilvános bemutatása megtekintés és/vagy eladás céljából; maga az esemény.

7. Értékesítés ösztönzés (Sales Promotions)

Fogalma:

Mindaz a vásárlók érdeklődését felkeltő marketingkommunikáció (MK) tevékenység, amely nem tartozik a többi MK-forma eszközrendszerébe.