Ez a módszer a tanári-tanulói kooperáción alapszik. Legalább kétszereplős műfaj. Dialóguson alapul – tanulói aktivitást feltételez.

Mikor használjuk?

  • ha a tanulónak van tudása arról, amiről beszélgetni akarunk vele
  • a beszélgetés legyen hasznos, célirányos
  • mindig lebegjen előttünk a cél, hogy meghatározott tudásanyag elsajátításához akarjuk hozzásegíteni a hallgatót
  • nekünk is legyen előzetes tudásunk arról, amiről beszélni akarunk
  • ott működik, ahol már van előzetes kapcsolat a résztvevők között, nem teljesen idegen a légkör
  • a tanár feladata, hogy jól és jókor feltett kérdésekkel vigye a meghatározott irányba a beszélgetést
  • a jó kérdés:
    • egyértelmű, pontos, világos
    • a nagyon általános, nem pontos kérdések esetén rossz irányba mehet el a beszélgetés
    • egyszerre csak egy aspektusra kérdez rá
  • mindenkinek lehetőséget kell biztosítani a hozzászóláshoz
  • minden feltett kérdés után időt kell biztosítani azok megértésére
  • hibás válasz esetén megkeresni annak okát, és a jó irányba vinni a gondolatokat
  • a beszélgetés előtt a vezető készítsen jegyzeteket és a végén ezek alapján foglalja össze az eredményeket

Ezt a módszert nem lehet az előadás helyett használni!