Tréningek, szerepjátékok:

Tanulói aktivitásra alapozó, fejlesztő foglalkozások, nem tiszta a fogalom, ma a továbbképzés helyett is használják, mert jobban hangzik.

Tréningek:

  • különböző élethelyzetek kipróbálását teszik lehetővé
  • a tréningeknek mindig van valami határozott célja

Cél szerint 3 nagy csoportja van:

  1. önismereti, személyiségfejlesztő: saját magunk jobb megismerésére, szerepjátékokkal a magunk személyiségét fejlesztő perspektívákat jelölnek ki. Általában videóra rögzítik a szerepléseket, amiket aztán szembesítenek a szereplőkkel. A többi szereplő rólunk alkotott véleményét is felhasználják. Inkompetens levezetés esetén nagyon veszélyes is lehet ez a módszer, mert a személyiséget romboló hatást válthat ki. Csak nagyon felkészült, pszichiátriai ismeretekkel is rendelkező bírókkal szabad levezetni.
  2. csoportdinamikai: A csoportmunka építése, a kooperáció fejlesztése a célja. A munkacsoportok szereplőinek egymással való megismertetése és az együttműködés gyakoroltatása a cél. Résztvevőkön múlik, mennyire akarják kiadni magukat
  3. speciális képességfejlesztő: Az adott feladatok, munkakörök ellátásához ad hasznos információkat, fejleszti a képességeket. Ilyenek a konfliktuskezelési és a kommunikációs tréningek. Az ilyen típusú tréningeknél tudni kell, hogy mi a céljuk és arra kell fókuszálniuk. Célszerű a megélt konfliktusokat, problémákat behozni.

Szerepjátékok

  • van egy alapszituáció, melyet szabadon lehet formálni
  • valóságot modellezi, minden kockázat nélkül
  • a problémát vetik fel a szereplőknek, amit aztán improvizálva oldanak meg
  • kívülről is tudja szemlélni az ember a saját szerepét