• komplex tudomány
  • azt vizsgálja, h. a sérült állapot – milyen hatást gyakorol a pszichés jelenségekre

Általános gyógypedagógiai pszichológiai diszciplinák:

  • gondolkodás
  • személyiség
  • munka
  • fejlődés
  • nevelés-oktatás
  • szociál
  • teszt
  • érzékelés
  • pszichoterápia

Speciális szakpszichológiák:

  • értelmi fogyatékosok
  • hallási fogyatékosok
  • látási fogyatékosok
  • testi-és mozgásfogyatékosok
  • beszédsérültek
  • értelmileg sérültek

A sérült állapot vizsgálatának két nagy területe van:

  • a fogyatékosok pszichés jelenségeire gyakorolt hatások vizsgálata (pszichés alkalmazkodás, fejlődés )
  • környezeti hatások vizsgálata ( spontán: előítélet, tudatos: fejlesztés )

A gyógypedagógiai pszichológia CÉLJA:

  • a sérültek segítése pszichológiai módszerekkel – a társadalomba való beilleszkedésben

Két nagy területe van:

  • elméleti ( kutatás )
    • szociálpszichológia
    • személyiséglélektan
    • általános lélektan
    • fejlődéslélektan
  • gyakorlati ( eredmények alkalmazása )
    • nevelés-és oktatáslélektan
    • munkapszichológia
    • klinikai pszichológia
    • pszichodiagnosztika

Tudományelméleti ága:

  • ált. kérdésekkel foglalkozik
  • vizsgálja, h. mi a tudomány célja, tárgya, részterületei

1. Gyógypedagógiai fejlődéslélektan:

  • vizsgálja a fejlődés ütemében történő elakadásokat, lemaradásokat – és h. ezek mennyire maradandóak
elve: kórosból → általánosba következtetés
  • megismeri a kóros folyamatokat – ezáltal következtet a norm. fejlődésre
kutatási témái:
  • megzavart anya-gyermek kapcsolat → ez hogyan befolyásolja későbbi interperszonális kapcsolatait
  • biológiai és társadalmi tényezők szerepe a fejlődésben
  • milyen következményekkel jár az elsődleges organikus sérülés – hogyan lehet megelőzni a következményeket
  • szülői reakciómódok hatása a fejlődésre

2. Fogyatékosok ált. pszichológiája:

  • kutatja, h. az elsődleges sérülés:
    o milyen elváltozásokat okoz a személyiségfejlődésben
    o milyen hatása van a KOGNITÍV folyamatokra

3. Gyógypedagógiai pszichodiagnosztika:

  • tartalmazza a megismerés módszereit és eljárásait
  • csak KOMPLEX vizsgálattal ismerhető meg a gyerek
  • ÁLTALÁNOS módszereket tartalmaz
    • b.mely populációnál     
    • alkalmazható               
    • anamnézis           
    • megfigyelés       
    • körny.tanulmány       
  • SPECIÁLIS módszereket tartalmaz
    • egy-egy fogyatékossági területre
    • adaptált tesztek
    • IQ-tesztek
    • Snejders Omen – teszt
    • Frostig-teszt

4. Gyógyp.ai nevelés-és oktatáslélektan:

  • a sérültek  NEVELÉSÉNEK és OKTATÁSÁNAK pszichológiai megalapozása a cél
  • két területe van:
  • neveléslélektan:
    • foglalkozik a családi nevelés kérdéseivel
    • korai gondozással, neveléssel
    • iskolai nevelési feladatokkal  (jutalmazás, büntetés, motiváció)
    • felnőttek szexuális nevelésével
    • időskori fejlesztés lehetőségeivel
  • oktatáslélektan:
    • a speciális oktatáshoz nyújt pszichológiai segítséget
    • tantárgypszichológiák kidolgozása
    • egyes tantárgyak fejlesztési lehetőségei

5. Gyógyp. ai munkalélektan:

  • a munka egészségtanával és patológiájával foglalkozik
  • munkahelyi ártalmak és alkalmazkodás kérdéseivel

6. Gyógyp.ai szociálpszichológia:

  • a TÁRSADALOM oldaláról vizsgálódik
    • előítéletek leküzdése    
    • társadalmi magatartás     
    • „+” átformálása       
    • társadalmi attitűdök a fogyatékossággal szemben
  • az Egyén oldaláról vizsgálódik
    • gátló körülmények feltárása, mely gátolja a beilleszkedést
    • akadályozott helyzet és másság megértése
  • a feltűnőséggel párhuzamosan romlik a fogyatékosok megítélése