Célkategóriák és általános társadalmi értékek (Benjamin S. Bloom)

  • Melyek a társ. által elfogadott jelenlegi értékek? Az egyes társ-i csoportok értékrendje között milyen eltérések találhatók? Vannak-e az egész társ-ra érvényes alapvető értékek?
  • Az alapvető tár-i értékek közül melyek azok, amelyek ténylegesen az iskolai nevelés-oktatás irányelveinek részét képezhetik?
  • Melyek az alapvető értékek, melyek a társ-i változások során veszélybe kerülnek? Mi az iskola szerepe a megőrzésben?
  • Milyen új értékek jelennek meg a társ-i fejlődés során? Melyeket kell ezek közül kifejleszteni a tanulókban, hogy a jövőben megállják a helyüket?

A taxonómia olyan osztályozási rendszer amelyben pl. az értelmi fejlődés, a gondolkodás szintjeit, hierarchikus, egymás fölé rendelt elvek határozzák meg.

Az oktatási célok osztályozása

Gondolkodási szint:

  • Ismeret
  • Megértés
  • Alkalmazás
  • Analizis
  • Szintézis
  • Értékelés

Az érzelmi akarati fejlesztés szentjei

  • Odafigyelés
  • Reagálás
  • Értékelés
  • Organizáció
  • Értékrendet tükröző rés

A pszichomotoros képességek fejlesztési szintjei

  • Utánzás
  • Manipulálás
  • Artikuláció
  • Automatizáció

Az oktatás célrendszere és tartalma

  • Tanítási cél: meghatározza, hogy a személyiség milyen változására számíthatunk a folyamat végén
  • Tanterv: célrendszer alapján meghatározott, tervszerűen felépített művelődési anyag, tartalom, amely a  tanulók sajátosságainak figyelembe vételével oktatási folyamattá szervezhető
  • Curriculum: (latin: körbefutás, folyamatos) a legaprólékosabb, a legjobban kidolgozott tanterv

 Tartalma:

  • Célok meghat
  • Tantárgyak elrendezése
  • Tanítási anyag és eszközszervezés
  • Tanulói szükségletek, oktatói képzések
  • Ellenőrzés, értékelés
  • Minőségbiztosítás

Munkaerőpiac formája

  • Felmérésen alapuló (munkakör, tevékenységelemzés - DACUM)
  • Modulrendszerű
  • Rugalmas be és kilépés biztosítása
  • Önálló értékelés
  • Önálló költségvetés
  • Kompetencialapú

A tanulás-tanítás célrendszere

Iskola

  • Mi lesz a tananyag?
  • Hogyan fogják tanulni?
  • Milyen szövegből, anyagból?
  • Milyen a vizsga?

Képzési igények feltárása

  • Kik a tanulók?
  • Mik a célok?
  • Mik a tanulási stratégiák?
  • Mik a szükséges erőforrások?
  • Mi az értékelés módja?
  • DACUM módszer: a foglalkozás-elemzés eredményes, gyors, hatékony (és olcsó) módszere.
  • DACUM filozófiája:
    • Szakavatott dolgozók bárki másnál jobban képesek leírni / definiálni saját foglalkozásukat
    • Bármely munkakör eredményesen és kielégítően leírható azokkal a feladatokkal, melyeket a foglakozásban sikeres dolgozók teljesítenek
    • Mindegyik feladatból közvetlenül következnek azok az ismeretek és attitűdök, mellyel a dolgozóknak a helyes munkavégzéshez rendelkezniük kell

Operatív elvek

  • Minden résztvevő egyenrangú
  • Önként osztják meg gondolataikat
  • Mindenki mindenkihez kapcsolódik
  • Negatív kritika helyett építő gondolatokat fogalmaznak meg
  • Minden feladat - megállapítást gondosan mérlegelnek
  • Nem használnak külső forrásokat
  • A megfigyelők nem szólnak bele
  • Minden feladat - megállapítás cselekvő igével kezdődik, és megfigyelhető teljesítményt fejez ki