Az értékelés szerves része a tanítás, tanulás folyamatának. A csoportos tanulás folyamataiban többfajta értékelés folyik.

Funkció szerinti:

  • Diagnosztikus
  • Formatív (folyamatos)
  • Szummatív (beszámolókhoz, vizsgákhoz kötődik)

Az értékelés funkciói a hallgatók szempotjából:

  • Tárgyi-tartalmi információt nyújt, informál (visszajelzést ad a fejlődésről.)
  • Ösztönöz.

Oktató szempontjából:

  • Szubjektív értékelés
  • Kollektív értékelés
  • Vizsgálat.

Az oktató objektivitásra törekszik, de külső határok befolyásolhatják, pl.: igényszint, közvélemény.

Feladatok

  • Objektív feladatok
  • Szubjektív (esszé jellegű)
  1. Objektív feladatok
    1. Rövid válasz
      • Kiegészítés a mondat végén legyen
      • Kihagyott hely egyforma legyen
      • Kihagyás ellenére is értelmes legyen
      • Lényeges elem maradjon ki
    2. Párosítás
      • Tárgyhalmaz és képhalmaz összefüggéseinek vizsgálata
      • Távoli tárgyhalmaz elemek-könnyű feladat
      • Azonos db (n-1 ismeret, max. teljesítmény)
      • Különböző db (nehezítés)
    3. Feleletválasztásos
      • Altenatív: I-H
        • Előny: gyorsaság
        • Hátrány: a hamis állítás is rögzül (megoldás, ha a H állítás átalakítása igazzá válik)
      • Több választásos
        • Kérdés vagy kiegészítendő kijelentés
  2. Esszé jellegű
    - Saját nyelvi kifejezések használata, felidézés - szintű ismeret mérése
    - Feltétel: jól megfogalmazott kérdés
    1. Esszé korlátozott terjedelemben: ha előre ismerem az elvárt választ
    2. Esszé terjedelmes: előzetesen nem ismert a válasz

Minőségbiztosítás a felnőttképzésben

Termelő → Fogyasztó

Társasági igény kielégítése (termék vagy szolgáltatás)
Az oktatás, mint különös kategória
Tanítás Tanulás tudás

"A fogyasztás gyártás közben történik" - egyszeri és megismételhetetlen

Minőségmenedzsment

A szállító képes szabályozni azokat a folyamatokat, melyek meghatározzák a termék minőségét.