A filmek szociológiai elemzése során olyan kérdéseket tehetünk fel, mint:
  • Milyen társadalmi csoportokat, közösségeket érint a film?
  • Milyen társadalmi értékek, normák, szerepek lelhetők fel az adott filmben?
  • Mi újság van a társadalomban?
  • Hogyan élnek az emberek? Stb.stb.

Alkalmazkodás a társadalmi normákhoz, ez hogy valósul meg?, hétköznapok, kultúrák, szubkultúrák, vallások stb.stb.
Pl.:

  • Olasz neorealista filmek, amelyek az olasz népélet hiteles képét tárják a nézők elé, érzelemgazdagon, mindig drámai erővel. Ezek a filmek gyakran beszélnek az egyszerű emberek valódi problémáiról./ Pl.: Rossellini: Róma, nyílt város, De Sica: Biciklitolvajok./
  • Dokumentumfilmek, amelyeknek – sok esztéta szerint – tartalmaznia kell szociális, az az a társadalmat érintő elgondolásokat, értékeket, azzal a céllal, hogy a meglévő társadalmi, gazdasági körülményeket változtatni, javítani lehessen.                                                                                          

/Szőts István: Emberek a Havason, Pálfi György: Hukkle, Kocsis Tibor: Eldoradó/