A játékról

  • Örömszerző tevékenység
  • Piaget: a játék önmagáért való tevékenység
  • Feszültség csökkenése
  • Funkciógyakorlás
  • Utánzás, cselekvéstud

Általában

  • A játék nem céltalan szórakozás, az egész személyiségre ható tevékenység
  • Hatással van az emberi fejlődésre, helytállásra, siker, sikertelenség, öröm, bosszúság elviselésére, az életre készít fel.

A játszani vágyás minden korban szerepet játszik.
Az aktív pihenés jó alkalom a játékra, életkornak, körülményeknek megfelelő játéktevékenység , és a szervezésben is ezeket a szempontokat kell figyelembe venni.

A játék kiválasztásának szempontjai:

  • résztvevők életkora, neme, a körülmények, a környezet, a helyi sajátosságok, rendelkezésre álló eszközök

Feladat:

lehetőséget adni a szabad választásra,  nagyobb kedvvel végzi, motivációs szintje emelkedik,
- új tevékenységet és játékok ajánlását . Adjon lehetőségeket új ismeretek és tapasztalatok megszerzésére, fizikai terhelésre.

Fontos alapfogalmak:

Kreativitás: olyan feladatokat, szituációkat adjunk, amelyek lehetőséget teremtenek a képzelőerőre és konstruktivitásra, és serkentik a koncentráló képességet
Komlexitás: használjuk a különböző művészeti ágakat, feladat visszaállítani az ember ősi viszonyulását a művészetekhez (zenéhez, tánchoz), használjunk különböző anyagokat, eszközöket, technikákat, ábrázolási módokat, adjunk lehetőséget az önkifejeződésre.

A gyermekcsoportok animálására jellemző:

  • Játékosság, egyszerűség, érthetőség, könnyedség, változatosság.
  • Kedvelt tevékenységek gyerekeknél a mozgásos játékok, fogójátékok, dobójátékok, egyéni versengések, erőjátékok (kakasviadal), sor-, váltó-, állóversenyek (legyen tréfás, játékos), labdajátékok és különböző csoportjátékok.

A gyerekanimáció szükségessége:

  • Üdülési szokások változása – alakulása
  • Más animációs programok feltétele
  • Gyerek érezze jól magát
  • Gyerekek idejének tartalmas lekötése
  • Szülők bevonása
  • Gyerekek szerepe a döntésben

Gyerek animátor:

  • Viselkedési alternatívák közvetítése
  • Információgyűjtés a gyerekekről
  • Nem lehet domináns
  • Kiegyensúlyozottság
  • Szabályok képviselése
  • Bátorítás
  • Érdeklődés felkeltése
  • Szerepektől való eltávolítás
  • Magas tolerancia-határ
  • Rend, tisztaság betartatása
  • Nyílt kritika
  • Megfelelő magyarázatok
  • megértés

Korcsoportok:

  • Kisgyermekek – 0-4 évig
  • 4 – 5éves gyerekek
  • 6 – 8 éves gyerekek
  • 9 – 12 éves gyerekek
  • 12 – 16 éves juniorok

A 3-4 éves gyerekekről:

  • Családi viszonylatok
  • Mozgáskészség
  • Kreativitás
  • Szocializáció
  • Bő beszéd
  • Csoportos játszás
  • Szerepjátszás

Mit játsszunk 3-4 évesen:

  • Velük játszani
    • Szerepcsere
    • Mesepárbeszéd
    • Kockadobás és kártyajáték
    • Bújócska
    • Versenyek
  • Saját játékok
    • Ragályos játék
    • Egyöntetű játék
    • Sor kivárása
    • Főszereplős játék
    • Közös témájú játék

A 4-5 éves gyerekekről:

  • A rend formáinak felfedezése
  • Etikett megtanulása
  • Gyámoltalan, legyőzött – tündérmesék, fikciók
  • Szabályrendszerek
  • Lazább kapcsolat a szülő és gyerek között

Mit játsszunk 4-5 évesen?:

  • Velük játszani
    • Szerepjátszás irányítása
    • Bábozás
    • Összekevert mesék
    • Ünnepi előkészületek
    • Csoportjátékok
  • Saját játékok
    • Otthonnal kapcsolatos fantáziajátékok
    • Tévé és mozi, mint ötletadó
    • Nemek szerinti elkülönülés
    • Csoportszokás
    • Befogadás és kirekesztés

Az 5-7 éves gyerekekről:

  • Iskoláskor kezdete
  • Versengés
  • Egyéni képzeletvilág kialakulása
  • A szülő feladat ezt fenntartani
  • Elveszhet a kreativitás, helyébe a sztereotípiák kerülhetnek

Serdülő, ifjúsági csoportok (12-21)

  • Nagyobb fizikai képesség, erő és állóképesség,
  • önálló személyiségek, önálló vélemény, a lányok érettebbek,
  • gyerekkortól való elszakadás nehézsége, családi kötelezettségek, ezek ellenőrzése alól való menekülés.

Jellemző animációs tevékenységek: sor- és váltóversenyek (tréfás, vicces feladatok, változatosság!), sportjátékok, labdajátékok, mentális sportok (kártya, sakk, társas).

Felnőttek (25-60)

Különböző élethelyzetek, életkörülmények (családos, elvált),

  • egyedülállóak,
  • munka, egészségi állapot, vagy a korkülönbség.
  • Már elérték képességeik javát,
  • hanyatlás is megfigyelhető,
  • gyors kifáradás, elégtelen mozgásmennyiség, keringési, légzési funkciók esetleges csökkenése.
  • Az idősebbek kevésbé fogékonyak az újdonságra, szívesebben vállalják a már ismert mozgásformákat.

Feladat:

  • Meggyőzés a mozgás fontosságáról,
  • személyes kiteljesedés elősegítése, családi együttlét (játszanak együtt),
  • jó alkalom pihenésre, kikapcsolódásra, de egymás megismerésére is.
  • A közös élmény hozzásegít a családi kötelék erősödéséhez.
  • Egyedülálló bevonása a közös tevékenységbe, játékba, alkalmazkodásuk, kikapcsolódásuk elősegítése.
  • Terhelés adagolása képességeiknek megfelelően (inkább napi 2-szer fél óra, mint 1-szer 1 óra, közepes intenzitással),
  • kevesebb mozgást igénylő, inkább szellemi feladatok.

Kedvelt és jellemző tevékenységek: sor- és váltóversenyek (könnyebbek az idősebbeknek), játékos kombinált feladatok, több korosztályt együtt megmozgató feladatok, ping-pong, tenisz, labdajátékok, mentális versenyek, téli sportok.

Idősek (60 év felett)

  • Sok szabadidő,
    • visszafordíthatatlan biológiai változások, csontok, izomzat: egyre kevesebb terhelés, félelem -a nyugdíjas kortól, haszontalanság gondolata,
    • közösséghez való tartozás igénye,
    • rövid, alacsony intenzitású mozgásgyakorlatok.
  • Feladatok:
    • mozgás, de óvatosan (csonttörés!).
    • akciók, összejövetelek szervezése, kezdeményezése, megvalósítása, mozgásos sporttevékenység megszervezése,
    • családias hangulat,
    • hosszabb-rövidebb szünetek, nyújtó, lazító, keringést segítő mozgásformák.
  • Kedvelt tevékenységek: teke, minigolf, ping-pong, bowling, sakk, társas.
  • Csökkent fizikai képességűek
  • ők is a társadalom tagjai, élethez ugyanannyi joguk van, mint az egészségeseknek

Feladat:

alapvető feltételek biztosítása, képességeiknek megfelelő programok, fokozott empátia, foglalkozás időtartamának, fajtájának, intenzitásának gondos megtervezése (a paralimpiák jelzik a küzdeni akarást, tudást, a mozgás, a játék szeretetét, az egészséges élet vágyát). Kedvelt tevékenységek: ping-pong, kosár, tenisz, úszás, labda- és szellemi játékok.