Az egyén a szerepet a szerepjáték során és szabályjáték során gyakorolja és tanulja meg. A szerepjáték egy konkrét személy utánzását jelenti. A szerepeknek megfelelő viselkedés tanítása célirányosan a nevelés folyamatában történik, melyet szociális befolyásolásként értelmezünk.
A lelki jelenségek felől vizsgálva a nevelés pszichológiai hatás, mert eredménye a pszichikumban bekövetkező változás, amely megjelenik a nevelt tudatában, és/vagy viselkedésében.
A gyermek a nevelő hatást szociális befolyásolásként éli meg. H.C. KELMAN három szintjét különbözteti meg:
Behódolás:
Behódolásról akkor beszélünk, ha az egyén azért fogadja el a befolyásolást, mert ezzel számára kedvező hatást fog tudni kiváltani a másik emberből. Azért tanul meg az elvárásnak megfelelően viselkedni, mert úgy érzi nincs más választása. Az attitűdváltozás minimális, elsősorban a kognitív szférát érinti.
Azonosulás:
Azonosulásról akkor van szó, ha az átvett viselkedés a személy identitásán alapuló szerepviszony következménye: ez valósul meg az empátiás modellkövetés folyamatában is. A klasszikus azonosulásnál az identifikációs mechanizmusok révén az egyén átveszi a befolyásoló szerepét.
Interiorizáció:
Interiorizáció során a gyermek azért fogadja el a befolyásoló utasításait, mivel a kívánt viselkedéssel maga is egyetért, értékrendszerével összhangban van. Mindig van belső kölcsönhatás az interiorizáció során belsővé vált értékek és a meglévő értékrendszer között, így az új viselkedés is módosulhat a régi értékek által, de a régi viselkedés is megváltozhat az újonnan belépő értékek által.
BEHÓDOLÁS | AZONOSULÁS | INTERIORIZÁCIÓ | |
CÉLJA | Jutalom- büntetés | Pozitív énkép | Egyéni értékrend |
ÉRZELEM | Öröm-félelem | Szeretet, kötődés | Magsabbrendű érzelmek |
INDÍTÉK | Külső motiváció | Külső és belső motívumok | Belső motiváció |
NEVELÉS MÓDSZER | Követelés, jutalmazás, büntetés | Példaadás, modell | Meggyőzés |
ERő | Szociális hatalom | Vonzalom | Szakértelem, megbízhatóság, szavahihetőség |
FELTÉTEL | Jelenlét | Pozitív érzelmi viszony | értékkongruencia |