Az értékelés szerves része a tanítás, tanulás folyamatának. A csoportos tanulás folyamataiban többfajta értékelés folyik.
Funkció szerinti:
- Diagnosztikus
- Formatív (folyamatos)
- Szummatív (beszámolókhoz, vizsgákhoz kötődik)
Az értékelés funkciói a hallgatók szempotjából:
- Tárgyi-tartalmi információt nyújt, informál (visszajelzést ad a fejlődésről.)
- Ösztönöz.
Oktató szempontjából:
- Szubjektív értékelés
- Kollektív értékelés
- Vizsgálat.
Az oktató objektivitásra törekszik, de külső határok befolyásolhatják, pl.: igényszint, közvélemény.
Feladatok
- Objektív feladatok
- Szubjektív (esszé jellegű)
- Objektív feladatok
- Rövid válasz
- Kiegészítés a mondat végén legyen
- Kihagyott hely egyforma legyen
- Kihagyás ellenére is értelmes legyen
- Lényeges elem maradjon ki
- Párosítás
- Tárgyhalmaz és képhalmaz összefüggéseinek vizsgálata
- Távoli tárgyhalmaz elemek-könnyű feladat
- Azonos db (n-1 ismeret, max. teljesítmény)
- Különböző db (nehezítés)
- Feleletválasztásos
- Altenatív: I-H
- Előny: gyorsaság
- Hátrány: a hamis állítás is rögzül (megoldás, ha a H állítás átalakítása igazzá válik)
- Több választásos
- Kérdés vagy kiegészítendő kijelentés
- Esszé jellegű
- Saját nyelvi kifejezések használata, felidézés - szintű ismeret mérése
- Feltétel: jól megfogalmazott kérdés - Esszé korlátozott terjedelemben: ha előre ismerem az elvárt választ
- Esszé terjedelmes: előzetesen nem ismert a válasz
Minőségbiztosítás a felnőttképzésben
Termelő → Fogyasztó
Társasági igény kielégítése (termék vagy szolgáltatás)
Az oktatás, mint különös kategória
Tanítás Tanulás tudás
"A fogyasztás gyártás közben történik" - egyszeri és megismételhetetlen
Minőségmenedzsment
A szállító képes szabályozni azokat a folyamatokat, melyek meghatározzák a termék minőségét.